M u s e u m  C r e a t e d  L e s s o n

Les compositeurs canadiens: Influences historiques

NAC Add to My Content  Add this lesson to My Content  
National Arts Centre, Ottawa, Ontario

Early Canadian Orchestral Music
An introduction to the history of Canadian orchestral music.
View the Learning Object

The Composers and their Music
An introduction to the composers Buhr, Evangelista, Gellman, Glick and Murphy.
View the Learning Object

Guided Listening #1: Fanfares!
A guided listening activity for André Prévost's Célébration and Barbara Pentland's News.
View the Learning Object

Guided Listening #2: Minds on Mozart!
A guided listening activity for Michael Colgrass' Letter from Mozart.
View the Learning Object

Guided Listening #3: Dream Deferred
A guided listening activity for Claude Vivier's Wo Bist du Licht!
View the Learning Object

Guided Listening #4: Silence as Sound
A guided listening activity for John Weinzweig's Dummiyah.
View the Learning Object

Guided Listening #5: Words Live On
A guided listening activity for Oskar Morawetz's From the Diary of Anne Frank
View the Learning Object

Learning Activity #1: A Musical Mix-Up
A learning activity for Michael Colgrass' Letter from Mozart.
View the Learning Object

Learning Activity #2: Read All About It!
A learning activity based on Barbara Pentland's News.
View the Learning Object

Learning Activity #3: Culminating Task
A learning activity based on all of the compositions featured in the learning collection, "The Spirit of the Age: Composers Responding to Historical Influences"
View the Learning Object

Programme Notes
Information about Weinzweig's Dummiyah, Colgrass's Letter From Mozart, Morawetz's The Diary of Anne Frank, Pentland's News, Prévost's Célébration, and Vivier's Wo bist du licht!
View the Learning Object


Learning Objectives

Un module d’apprentissage conçu de manière à permettre aux élèves et aux enseignants d’atteindre les objectifs suivants :

• Définir les stratégies mises en œuvre par les compositeurs pour créer une musique inspirée par le monde dans lequel ils vivent.
• Examiner le double rôle de la musique consistant à la fois à célébrer les réalisations de l’époque contemporaine et à commenter ses réalités plus sombres.
• Établir un lien personnel avec les enjeux de justice sociale ou les grandes réalisations de l’humanité et utiliser les stratégies apprises pour composer une musique sur notre époque.