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Le Nouveau-Brunswick fait son frais...

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New Brunswick Museum, Saint John, New Brunswick

Survol
L’histoire géologique du Nouveau-Brunswick a façonné nos paysages, nos communautés et notre économie. La province telle que nous la connaissons s’est formée au cours du dernier milliard d’années sous l’effet du mouvement des continents, des changements climatiques et de processus géologiques complexes. Voyagez à travers le temps géologique et découvrez l’influence qu’ont sur nos vies les magnifiques roches sous nos pieds.
New Brunswick: Too Cool!
Collect and analyze resources from New Brunswick’s geological past to enhance understanding of current climate change and the sustainability of ecosystems in the 21st century.
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Learning Object Collection: Magnificent Rocks
Lesson Plan: New Brunswick: Too Cool!
Collect and analyze resources from New Brunswick’s geological past to enhance understanding of current climate change and the sustainability of ecosystems in the 21st century.
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Learning Object Collection: Magnificent Rocks
American mastodon: Mammut americanum (Kerr)
Colour image of skeleton and sketch of live mastodon
American mastodon: Mammut americanum (Kerr), Neogene, Hillsborough, New Brunswick, Collector: C. Osman, 1936. Mastodons once roamed the boreal forests of North America. The last of their kind became extinct about 10,000 years ago. Only a few mastodon fossils have been found in the Maritimes. In 1936 the ‘Hillsborough Mastodon’ was found in eastern New Brunswick. This animal likely lived more than 75,000 years ago during the last interglacial, the time between ice ages.

Collector: C. Osman

Reconstruction


© 2012, New Brunswick Museum. All Rights Reserved.
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Learning Object Collection: Magnificent Rocks
Teeth, American mastodon: Mammut americanum (Kerr)
Teeth, American mastodon: Mammut americanum (Kerr)
American mastodon: Mammut americanum (Kerr), Neogene, Hillsborough, New Brunswick, Collector: C. Osman, 1936. Mastodons and mammoths are easy to tell apart based on their teeth. Mammoth teeth have flat ridges, like a modern elephant. Mastodon teeth have rounded or pointed cusps. The name mastodon comes from the teeth, derived from the Greek words "mastos" meaning breast and odont for tooth.

Collector: C. Osman

Tooth specimen length 30 cm
NBMG 3906

© 2012, New Brunswick Museum. All Rights Reserved.
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Learning Object Collection: Magnificent Rocks
Dung ball, American mastodon: Mammut americanum (Kerr)
Colour image of fossilized gray ball
American mastodon: Mammut americanum (Kerr), Neogene, Hillsborough, New Brunswick, Collector: C. Osman, 1936. The ‘Hillsborough Mastodon’ was found with specimens identified as ‘dung balls’ composed of mud and vegetation. They have been analyzed to understand what mastodons ate.

Collector: C. Osman

Dung ball specimen width 11 cm
NBMG 3906

© 2012, New Brunswick Museum. All Rights Reserved.
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Learning Object Collection: Magnificent Rocks
Hillsborough Mastodon
Dr. Randall Miller Research Curator, Geology and Palaeontology New Brunswick Museum
New Brunswick Museum
© 2013, New Brunswick Museum. All Rights Reserved.
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Learning Object Collection: Magnificent Rocks

Learning Objectives

Résultats d’apprentissage :

1. Proposer un plan d’action pour régler les problèmes sociaux liés aux sciences et à la technologie en tenant compte des besoins humains et environnementaux.
2. Expliquer différents moyens qui permettent aux populations naturelles de maintenir un état d’équilibre, et lier cet équilibre aux limites des ressources d’un écosystème.
3. Expliquer en quoi la biodiversité d’un écosystème contribue à sa durabilité.
4. Analyser l’impact de facteurs externes sur un écosystème.
5. Pour un écosystème, prévoir les changements résultant de facteurs externes, en prédire les effets et en analyser l’impact.
6. Sélectionner, compiler et afficher des données et des renseignements de diverses sources sous divers formats, pour étayer une présentation sur un changement dans l’écosystème.
7. Communiquer des questions, des idées et des intentions, recevoir, interpréter, comprendre et soutenir les idées d’autrui, ainsi qu’y répondre, dans la préparation d’un rapport sur un changement dans l’écosystème.
8. Proposer et défendre un plan d’action pour une question sociale à aspects multiples.
9. Mieux comprendre et apprécier l’histoire géologique du Nouveau-Brunswick