M u s e u m  C r e a t e d  L e s s o n

Les compositeurs canadiens: les structures musicales

NAC Add to My Content  Add this lesson to My Content  
National Arts Centre, Ottawa, Ontario

Early Canadian Orchestral Music
An introduction to the history of Canadian orchestral music.
View the Learning Object

The Composers and their Music
An introduction to selections by composers Adaskin, Beckwith, Estacio, Hétu, Pépin and Ridout.
View the Learning Object

Guided Listening #1: A Viola Solo
A guided listening activity about concerto form using Godfrey Ridout's Ballade for Viola and Strings
View the Learning Object

Guided Listening #2: Frenergetic!
A guided listening activity exploring Overture form and John Estacio's Frenergy.
View the Learning Object

Learning Activity #1: Turns with Ternarys
A learning activity about ternary form using Jacques Hétu's Concerto pour flûte.
View the Learning Object

Learning Activity #2: Serialism Meets Pantomime
A learning activity about orchestral suites and diversions, using John Beckwith's Music for Dancing and Murray Adaskin's Diversion for Orchestra: An Entertainment.
View the Learning Object

Programme Notes
Information on composers Murray Adaskin, John Beckwith, John Estacio, Jacques Hétu, Clermont Pépin and Godfrey Ridout.
View the Learning Object


Learning Objectives

Ce module décrit les origines de ces formes et examine comment les compositeurs canadiens les ont utilisées de façon innovatrice et avec créativité. Cette fusion de l’innovation et de la tradition constitue un exemple éloquent de la capacité des compositeurs à puiser aujourd’hui dans les enseignements du passé.

Le module s’adresse aux élèves, aux élèves et aux éducateurs et poursuit les objectifs suivants :

• identifier les structures musicales traditionnelles utilisées par les compositeurs canadiens contemporains;
• examiner l’adéquation entre les structures musicales traditionnelles et les structures musicales non traditionnelles.