M u s e u m  C r e a t e d  L e s s o n

L'histoire de l’exploitation de l’or de la Nouvelle-Écosse

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Art Gallery of Nova Scotia, Halifax, Nova Scotia

Pourquoi devenir mineur d'or?
1. Réfléchissez aux raisons pour lesquelles les fermiers ou les pêcheurs (ou quiconque accomplissait un travail exigeant en main-d’œuvre et peu rémunérateur) du milieu du 19e siècle auraient été tentés de travailler dans les champs aurifères de la Nouvelle-Écosse. Écrivez une pièce d’une scène dans laquelle vous expliquez à votre famille pourquoi vous devez tenter votre chance dans l’extraction dans l’un des nouveaux champs d’or découverts. (Exemple : C’est la fin de l’été 1961. La récolte n’est pas terminée. Vous habitez sur une petite exploitation agricole de subsistance et vous connaissez très peu de choses de l’extraction minière...).
Introduction
Art Gallery of Nova Scotia, Dian Day, Susan Sellers, Rita Wilson
© 2013, Art Gallery of Nova Scotia. All Rights Reserved.
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Learning Object Collection: Gold in Nova Scotia
John Gerrish Pulsifer
Studio photograph of John Gerrish Pulsifer against a landscape backdrop painted by Frederick B.Nichols.
John Gerrish Pulsifer, the person who sparked Nova Scotia’s first gold rush in a studio photograph against a landscape backdrop painted by Frederick B.Nichols.

Photograph by W. Case.


Nova Scotia Archives, N-15

© 2013, Nova Scotia Archives. All Rights Reserved.
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Learning Object Collection: Gold in Nova Scotia
A Golden Discovery
Art Gallery of Nova Scotia, Dian Day, Susan Sellers, Rita Wilson
© 2013, Art Gallery of Nova Scotia. All Rights Reserved.
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Learning Object Collection: Gold in Nova Scotia
Drop the Plow and Grab the Pick: Gold Fever Hits Nova Scotia
Art Gallery of Nova Scotia, Dian Day, Susan Sellers, Rita Wilson
© 2013, Art Gallery of Nova Scotia. All Rights Reserved.
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Learning Object Collection: Gold in Nova Scotia
Joseph Howe et les champs aurifères
2. Réfléchissez aux raisons pour lesquelles l’honorable Joseph Howe en est vite arrivé à la conclusion que les fouilles d’or de Tangier étaient « totalement dérisoires ». S’il s’était rendu à Tangier cinq ou six ans plus tard, pensez-vous que son compte rendu aurait été le même? Rédigez un compte rendu d’une page à l’intention du lieutenant-gouverneur de la Nouvelle-Écosse résumant vos impressions après l’inspection des districts aurifères de Mooseland, de Tangier et de Goldenville en 1866. Consultez les lettres de Joseph Howe ou les articles de journaux de 1860 pour les utiliser comme modèles.
Joseph Howe
Pastel portrait of Joseph Howe in 1851 by T. Debaussy.
As Provincial Secretary from 1860 to 1863, Joseph Howe was in charge of Nova Scotia’s mineral development. Howe famously concluded that the Tangier diggings “are utterly valueless” and the Lieutenant Governor agreed. In Howe’s opinion, “the richest specimen …would scarcely fill a lady’s thimble.”

T. Debaussy
pastel

Dartmouth Heritage Museum, 1968.002.003

© 2013, Dartmouth Heritage Museum. All Rights Reserved.
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Learning Object Collection: Gold in Nova Scotia
A Misconception
Art Gallery of Nova Scotia, Dian Day, Susan Sellers, Rita Wilson
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Learning Object Collection: Gold in Nova Scotia
New Gold-diggings in Nova Scotia : Gold-Street, Tangier
Print showing miners walking down a street lined with shaft houses.
Captain Campbell Hardy wrote in the article which accompanied this engraving in the Illustrated London News that, "Gold-street, as it is called — an assemblage of wooden houses, or rather shanties, raised up at an expense of some £2 or £3 in this country of cheap timber — is the subject of our Engraving."

Captain Campbell Hardy; Unknown
wood engraving on paper
16.0 x 23.3 cm
2005.135

© 2013, Art Gallery of Nova Scotia. All Rights Reserved.
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Learning Object Collection: Gold in Nova Scotia
Fueling the Gold Fire: Export of Nova Scotian Brawn and Brains; Import of Foreign Entrepreneurs
Art Gallery of Nova Scotia, Dian Day, Susan Sellers, Rita Wilson
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Learning Object Collection: Gold in Nova Scotia
Gold Districts
Art Gallery of Nova Scotia, Dian Day, Susan Sellers, Rita Wilson
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Learning Object Collection: Gold in Nova Scotia
Gold Production
A graph showing the amount of gold produced in Nova Scotia since 1862, measured in troy ounces.
This graph shows the amount of gold known to have been produced during each of the three Nova Scotian gold rushes. Not all gold found was recorded as miners sometimes pocketed gold as they left the mines for the day, despite the watchful eye of mine managers. Similarly, companies might under-report their production in order to avoid paying government royalties. It is widely accepted that there was a substantial amount of unreported gold.

Art Gallery of Nova Scotia




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Learning Object Collection: Gold in Nova Scotia
La vie quotidienne dans une ville de l'or
3. Imaginez que vous êtes un garçon ou une fille grandissant à Renfrew ou dans l’une des autres localités d’extraction d’or champignons du 19e siècle. Inscrivez au moins cinq commentaires dans votre journal ou dessinez une série de croquis illustrant ce à quoi ressemblaient votre vie et celle des autres gens dans une localité d’extraction d’or à cette époque.
Drop the Plow and Grab the Pick: Gold Fever Hits Nova Scotia
Art Gallery of Nova Scotia, Dian Day, Susan Sellers, Rita Wilson
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Learning Object Collection: Gold in Nova Scotia
Gold Towns to Ghost Towns
Art Gallery of Nova Scotia, Dian Day, Susan Sellers, Rita Wilson
© 2013, Art Gallery of Nova Scotia. All Rights Reserved.
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Learning Object Collection: Gold in Nova Scotia
Goldenville
Painting showing an active winter community scene.
Joseph Purcell’s painting of Goldenville depicts the town’s saloons, hotel and temperance society hall. Despite the drinking, this district was the highest producer of all gold districts with 210,152 ounces mined between 1862 and 1960.

Joseph Purcell
oil on canvas

Nova Scotia Museum of Industry, I95.86.7.

© 2013, Nova Scotia Museum of Industry. All Rights Reserved.
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Learning Object Collection: Gold in Nova Scotia
Spirited Times
Art Gallery of Nova Scotia, Dian Day, Susan Sellers, Rita Wilson
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Learning Object Collection: Gold in Nova Scotia
Mi'kmaq Man
Engraving of a Mi'kmaq man holding a musket.
The Mi’kmaq had long known about the glittery substance which they named "wisosooleawa" or “brown silver”. Mi'kmaq hunting guides accompanied both Captain L'Estrange and John Gerrish Pulsifer when they made their documented discoveries of gold in Nova Scotia.

Alicia Anne Jeffrey; Unknown.


1995.185

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Learning Object Collection: Gold in Nova Scotia
Golden Nuggets
Art Gallery of Nova Scotia, Dian Day, Susan Sellers, Rita Wilson
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Learning Object Collection: Gold in Nova Scotia

Learning Objectives

1. Les élèves ont recours à l’écriture et à d’autres formes de représentation pour explorer et clarifier leur apprentissage, réfléchir sur celui-ci et utiliser leur imagination.
(Arts du langage – anglais, 7e à la 12e année)

2. Les élèves font preuve d’une compréhension du passé et de son incidence sur le présent et l’avenir.
(Sciences humaines, 8e année; les provinces de l’Atlantique au sein de la communauté mondiale, 9e année; histoire, 10e et 11 années)

3. Les élèves communiquent efficacement et clairement de l’information et des idées, et ils fournissent des réponses personnelles et critiques.
(Arts du langage – anglais, 7e à la 12e année)

4. Les élèves créent ou présentent de façon conjointe et indépendante des produits expressifs dans des domaines des arts à l’intention de tout un éventail d’auditoires et pour diverses fins.
(Arts visuels, 8e à la 12e année)