M u s e u m  C r e a t e d  L e s s o n

Retour à la nature

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Royal Canadian Geographical Society, Ottawa, Ontario

Retour à la nature
Les changements climatiques ont une incidence sur certaines des espèces les plus connues au Canada – oiseaux, insectes, mammifères marins ou terrestres. Les auteurs du plan de leçon suivant ont sélectionné douze espèces de l’exposition virtuelle Retour à la nature pour décrire les effets que les changements climatiques ont sur l’existence de ces animaux ainsi que sur leurs caractéristiques, leur habitat et leur conservation. Deux espèces ont été choisies pour représenter chacune des six écozones du Canada; ainsi, l’ours blanc et le caribou de la toundra vivent dans l’Arctique tandis que le dendroctone du pin ponderosa et le grizzli appartiennent à la forêt boréale.
Understanding salmon
Students will have the opportunity to learn about the physiology and characteristics of the Pacific salmon. They will investigate the location and range of the Pacific salmon in Canada.
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Climate change and the barren ground caribou
Students will recognize the impact climate change may have on barren ground caribou
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The Pine Beetle: Attack and Counter-attack?
This lesson plan offers students the opportunity to investigate the differences between two different perspectives on the pine beetle’s infestation of Alberta’s forests.
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A Grizzly End: A casualty of urbanization and clashing worldviews?
This lesson plan invites students to investigate the differences between two different cultures and their worldviews; focusing on the changes in people, economy, size, population and development.
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The monarch butterfly and climate change: a great traveller in peril
Students submit a grant application showing their understanding of the link between climate change and the dangers it can pose to the energy levels of monarch butterflies during their long migration.
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The harp seal: understanding cultural perspectives
Students will explore how the harp seal has been a key component of Canada’s ocean environment and how it is a part of the food chain as both a predator and a resource.
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The common loon: Canada’s lucky loonie?
They are featured on our one dollar coins and are symbols of our prized natural wilderness. Yet they face danger in their habitats. This lesson explores these issues relating to the common loon.
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The Bald Eagle Needs a Place to Live Too!
The examination of the distribution and habitat of the bald eagle and why it is on the threatened species list for North America.
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Cod in the Balance: Conservation of the Atlantic cod species and its ecosystem
Knowledge of the Atlantic cod - its habitat, food sources, life cycle, and growth rate - help in understanding the impacts that fishing and changing environment have on the species.
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Watch the grey wolves. See the climate changes
The grey wolf may be the next “Canary in the Coal Mine” for climate change.
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It’s Not as Easy as Black or White
In this lesson students will explore the effects of the polar bear tourism industry and the resultant change in habitat by engaging in a multi-sided debate.
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Saving Sea Otters
In this lesson, students will become advocates for sea otters in Canada. Students will focus on three areas: Where do sea otters live? What are they like (characteristics)? How can we protect them?
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Learning Objectives

Les plans de leçon, qui sont rédigés à l’intention des niveaux intermédiaire (de la 5e à la 8e année) ou secondaire (de la 9e à la 12e année) par des enseignants membres du Conseil canadien de l’enseignement de la géographie (CCEG), sont conformes aux programmes d’études provinciaux et territoriaux ainsi qu’aux Normes nationales canadiennes en géographie.

Les plans sont conçus par des enseignants pour des enseignants. Chaque auteur est un enseignant membre du CCEG.

Gratuits et prêts à l’emploi, les plans de leçon comprennent une marche à suivre étape par étape, des activités d’enrichissement, des grilles d’évaluation et, dans certains cas, des feuilles d’activité de l’élève